מאי 18, 2018

10 טעויות שעצמאים עושים בפרופיל האישי בפייסבוק – ואיך להמנע




אם אתם מאלה שבוחרים להשתמש בפרופיל האישי שלכם בפייסבוק, בעיקר על מנת לקדם את העסק שלכם, הטור הזה הוא לגמרי בשבילכם. במיוחד אם אתם מרגישים שאתם משקיעים את כל מה שיש לכם, ואתם לא מבינים "למה זה לא עובד".
 

1. לדבר עם האנשים הלא נכונים
אם אתם משתמשים בפרופיל האישי שלכם כדי לקדם את העסק שלכם, חשוב מאוד להבין ממי מורכב תמהיל החברים שלכם, כדי להבין מי רואה את הפוסטים שלכם ומי אמור להגיב.
אם תמהיל אנשי הקשר שלכם בפייסבוק מורכב בעיקר ממשפחה וחברים שלא קשורים בכלל או ישירות לתחום המקצועי שאתם עוסקים בו, כל תכני הקידום העסקי שלכם בפרופיל, מגיעים אל העיניים הלא נכונות.
כן, יש כאלה שיפרגנו לכם, או אפילו ישתפו, וזה יביא אולי מעט התייחסות מהמעגלים שעוד לא מכירים אתכם, אבל זה לא יקרה באופן משמעותי, ובטח לא לאורך זמן כמשהו שאפשר לבנות עליו.
איך נמנעים:
כדי לוודא שהפוסטים השיווקיים בפרופיל האישי שלכם אפקטיביים, עליכם למלא את רשימת החברים שלכם גם באנשים שהם לקוחות פוטנציאליים, לקוחות קיימים וכמובן קולגות ומובילי דעה מהתחום שאתם עוסקים בו. כמו כן, מומלץ להצטרף ולפעול בקבוצות ממוקדות שעוסקות בתחום המקצועי שלכם ודברים שקורים סביבו. בקבוצות, למשל, תוכלו למצוא את המשתתפים שיש לכם אינטרס להוסיף כחברים אישיים בפרופיל.
הראו נוכחות גם בפוסטים שלהם, כדי לתת להם עוד סיבה להתייחס לפוסטים שלכם, מעבר לתוכן שאתם כותבים. זכרו: פייסבוק מובנה על "משחק חברתי" של "הגב לי ואגיב לך". אל תצפו לתגובות רבות לפוסטים שלכם, אם אתם עצמכם לא מגיבים ומראים נוכחות בפוסטים של אחרים מהתחום.

2. לדבר כל הזמן רק על דבר אחד.
אם הפרופיל שלכם מכיל חברים מכל תחומי חייכם, מאוד הגיוני שתעייפות אותם מהר מאוד אם תדברו בפייסבוק שלכם רק על העבודה ותשתמשו בו רק לצרכים שיווקיים.
את המשפחה, החברים האמיתיים שלכם ואפילו את הצרכנים שלכם, לא מעניין לשמוע מכם כל הזמן על העסק שלכם או על אותו המוצר או השירות שאתם מוכרים.
יתכן וחלק מהם ימשיכו לעשות לכם לייקים מתוך נימוס או רצון לתמוך על בסיס חברי,
אבל אל תשגו באשליות, אם אתם חוזרים על עצמכם, הם הפסיקו לקרוא אתכם מזמן.
אחד הדברים שיעשו את התוכן שלכם קל להתעלמות, היא התחושה בצד השני ש"כבר ראיתי את זה", או "אני כבר יודע את זה".
איך נמנעים?
לבחור לפחות שלושה נושאים שונים, חוץ מהעיסוק המקצועי הישיר, נושאים רחבים ועמוקים יחסית מבחינת תוכן, ולגוון את תמהיל התכנים ביניהם. לשים לב איזה נושא צובר יותר תשומת לב, אבל לא לוותר על הגיוון.
לא כל פוסט צריך להיות סופר מוצלח. יכולים להיות פוסטים חלשים או "רגועים" יותר.
מה שחשוב הוא, שהפוסטים שבאמת חשובים לכם, יקבלו את היחס המתאים, ובשביל זה, קריטי הנושא של מינון נושאי השיח.

3. לפרסם את הקטגוריה ולא את העסק שלכם
זאת טעות סופר-נפוצה: אתם מנסים לשכנע אנשים לקבל את הקטגוריה המקצועית שלכם כלגיטימית, אבל לא נותנים סיבה ספציפית לבחור דווקא בכם כנותני השירות.
למשל: הפוסט מסביר לאנשים מה יוצא להם מאימון אישי בתחום מסויים, במקום להסביר להם מה יוצא להם מאימון אישי עם מאמן ספציפי.
איך נמנעים:
מוודאים שאתם מכוונים את הצרכנים שלכם – למוצר שלכם. לפיתרון שאתם מציעים.
לוודא שאתם מבינים את הבידול שלכם בתוך הקטגוריה, ולהישען על הבידול הזה על מנת לשכנע את הצרכנים לבחור בכם.
קושרים את התועלת שהצרכן יקבל בתכונות או הרגשות שמבוססות על הבידול שלכם.

4. לדבר "שיווקית".
אנחנו חיים בחברה צרכנית, וכצרכנים, כולנו יודעים כמה מעצבנת אותנו כל פניה המזוהה מיד כ"שיווקית". אנחנו אוהבים שמדברים איתנו כמו בני אדם, לא כמו ארנקים.
לאורך השנים, גובשו בישראל תבניות פניה שיווקיות רווחות ומוכרות – רובן ככולן, כבר פשוט לא עובדות עלינו כצרכנים. הן לא עובדות גם על החברים שלנו ועל בני המשפחה שלנו.
זכרו שהטון השיווקי, למרות שהיה רוצה להאמין אחרת – נתפס כטון "קר" ו"מרוחק"..
איך נמנעים:
השתדלו לדבר באופן אנושי ולזכור שאנשים מעדיפים לדבר עם אנשים ופחות עם לוגואים, במיוחד בפרופיל אישי (אבל גם בעמוד העיסקי שלכם), שימו לב שאתם שומרים על ניסוח בשפה "מדוברת", ולא נופלים לניסוחים "מכירתיים שיווקיים", שיעזרו לעוקבים שלכם לזהות פוסט שקל להתעלם ממנו, כי הוא מנסה לדחוף לך משהו שאתה לא צריך.

5. לעסוק יותר מידי בעצמכם
איך אתם מתמודדים עם אנשים שבשיחה איתכם, מדברים כל הזמן רק על עצמם?
בדיוק מתוך התשובה שלכם, אתם יכולים להבין למה לשים במרכז הפוסטים המסחריים שלכם את עצמכם באופן קבוע – זאת טעות שיכולה לעלות לכם ביוקר.
בזמן שאתם גאים בהישגים שלכם ושל העסק שלכם, את הצרכן זה לא מעניין.
מה שמעניין אותו, הוא מה יוצא לו מלבחור בכם ובעסק שלכם, כפיתרון לבעיה או צורך שיש לו.
איך נמנעים:
השתדלו לשים את הצרכנים שלכם במרכז, ולא את עצמכם ואת העסק שלכם.
הראו לצרכן שאתם רואים אותו, מבינים אותו ומזדהים איתו – על ידי זה שתשקפו לו את עצמו. תנו מענה לצורך אצל הצרכן, ואל תחפשו סיבה לדבר על עצמכם.
עודדו את הצרכנים שלהם לדבר על עצמם –אצלכם בפוסטים. הראו להם שמעניין וחשוב לכם מה שיש להם להגיד.

6. לפספס את הטיימינג
הניוז-פיד של פייסבוק בנוי כך, שהוא מציג פוסטים כמה שיותר אקטואליים ופעילים בזמן אמת. בגלל זה, חשוב להבין שפוסט שיעלה, למשל, בשעות הלילה המאוחרות, יעלם ולא יגיע לזרם החדשות של אנשים שיכנסו לפייסבוק בבוקר למחרת, אם לא התחיל לצבור לייקים ותגובות כשעלה.
מעבר לכך, אם העסק שלכם מוכר, למשל, מוצר לשעות הפנאי, ועליתם עם פוסט שמחייב התייחסות בשעות הבוקר, כשאנשים אמורים להיות בעבודה, רוב הסיכויים שהפוסט שלכם יקבל מעט מאוד יחס ויעלם מהפיד לחלוטין בשעות שבהן קהל המטרה שלכם יכול ורוצה להגיב לפוסטים מהסוג הזה.
מהסיבות האלה, חשוב להבין מתי נכון להעלות פוסטים, על מנת שיוכלו לצבור כמה שיותר תגובות לייקים בזמן אמת.
איך נמנעים:
שאלו את עצמכם – מתי הקהל שלכם פנוי ורוצה לעסוק בנושא שאתם מוכרים בזמן שהוא גולש בפייסבוק? מתי נוח לו לגשת ולגעת בנושא? מתי נוח לו להראות את עצמו בתגובות?
המנעו מפרסום אימפולסיבי של תוכן, והמתינו עם פרסומו לשעות הנכונות לקהל המטרה שלכם.

7. להעמיס טקסטים בפורמט תמונות
זה נכון, בפוסט פייסבוק איך "כלי כותרת", וקשה למשוך את תשומת הלב של הקוראים לשורה ספציפית בולטת וברורה שתופסת את העין.
זאת הסיבה, שהרבה עסקים משתמשים בכיתוב על תמונה המצורפת לפוסט, כדי למשוך את תשומת ליבו של הקורא.
אין עם זה בעיה עקרונית, חוץ מעניין כמות הטקסט בתמונה.
חשוב שתדעו: פייסבוק יודעת לזהות ולהעריך כמות טקסטים בתמונות. היא עושה זאת באופן אוטומטי, מאחורי הקלעים – ואין לכם דרך "לעבוד" עליה בנושא.
למה חשוב לדעת את זה?
כי פייסבוק מורידה באופן אוטומטי את החשיפה לכל פוסט העולה עם תמונה, שכמות הטקסט בה עולה על 20% מגודל התמונה עצמה.
תמונה מתאימה לפוסט שאתם רוצים שיצליח, לא יכולה להיות "קומוניקט", או "פלייר" או אפילו כרטיס ביקור – כל אלה, מכילים הרבה יותר מ-20% טקסט ויכולים להביא לכך שהפוסט שלכם פשוט לא יחשף לקהל על ידי האלגוריתם של פייסבוק.
איך להמנע:
להקפיד על חוק ה-20% טקסט בתמונה (גם ובעיקר בפוסטים לא מקודמים), ולהקפיד לעשות שימוש חכם בטקסט שאתם כותבים. להתייחס אליו, כמו אל "כותרת" שאמורה למשוך את הקהל פנימה, לקורא את גוף הפוסט.

8. להיות כמו כולם
כיוון שאף אחד מאיתנו לא באמת לבד בקטגוריה המסחרית שלו, ולכולנו יש מתחרים ישירים ועקיפים, חשוב לזכור שהצרכנים שלנו נחשפים לעוד הרבה תכנים בנושא שאנחנו עוסקים בו – אצל אחרים.
כל האחרים האלה, מציעים את אותם שירותים, אותם מוצרים – בפחות או יותר אותם מחירים. כולם אומרים את אותם הדברים שאנחנו רוצים להגיד, פונים לקהל עם אותו פיתרון שאנחנו רוצים להציע לו ומעניקים פחות או יותר את אותם מבצעים והנחות.
אם כולם משתמשים גם באותו ז'רגון מילולי, ואופי ניסוחי – לצרכן אין סיבה לזכור איזה תוכן הוא צריך אצל מי. אולי התוכן שלכם יגיע אליו, אבל הוא לא ישמר אצלו בראש, כקשור אליכם.
איך להמנע:
הבינו על מה כולם מדברים, ונסו להמנע מלחזור על דברים שהצרכנים שלכם כבר מכירים וראו במקומות אחרים. אם אין כאלה, השקיעו במתן ערך מוסף לצריכת התוכן הזה דווקא דרככם. הוסיפו מידע, את דעתכם האישית והמקצועית, ונסו להפוך את התוכן למערב עד כמה שניתן, על ידי כך שתשימו את הצרכנים במרכז.
אם אתם חייבים להגיד את מה שכולם אומרים, נסו למצוא דרך שונה ומקורית להגיד את זה. את הטון והקול הייחודי שלכם (מה שעסקים גדולים קוראים לו "קול המותג").
חשוב: זה לא מספיק לחשוב שאתם מתנסחים באופן ייחודי. אתם חייבים לראות איך מתחרים מתנסחים כדי להבין כמה שונים אתם צריכים להיות.

9. לפרסם בלי תכנית מסודרת
כאשר אתם כותבים בפייסבוק רק מתוך צרכי השעה, תגלו מהר מאוד שהמטרה של הרוב הפוסטים שלכם, היא להשיג לקוחות. (צורך מובן וברור מצד כל עסק, אבל הרבה פחות מעניין לצרכנים).
כשכל מה שאתם מדברים עליו מכוון ומניע להשתמש במוצר או השירות שלכם, תטישו את העוקבים הקבועים שלכם מהר מאוד, ותוכלו לגרום אפילו לחסימות, הסתרות והתעלמות גורפת.
איך להמנע:
תכנית מסודרת, עם מגוון של כמה מטרות ברורות המשרתות את העסק שלכם בפייסבוק, תעזור לכם לתכוב פוסטים מגוונים יותר, וגם להערך לשימוש באירועים אקטואליים ורלוונטיים שקשורים לחיו של קהל המטרה שלכם.
תכנית מסודרת תעזור לכם לעשות סדר במינון התוכן, לייצר סדרי עדיפויות במסרים ומטרות, ולדעת מתי כדאי לעלות לאוויר עם מה, כדי להשיג את התוצאות האפקטיביות ביותר.

10. להתעלם מהתוצאות
להעלות פוסטים לפייסבוק ולקבל עליהם תגובות ולייקים, זה נחמד. אבל זה ממש לא מספיק בשביל להבין אם ההשקעה שלכם בפלטפורמה החברתית מחזירה את עצמה – שלא לדבר, משתלמת לכם מבחינת רווחים.
איך נמנעים:
אם אתם משתמשים בפרופיל האישי שלכם, פייסבוק לא מספקת לכם טבלאות מסודרות עם נתונים לגבי חשיפה, אחוזי המרה ואינטראקציות – אתם צריכים לאסוף אותם לבד.
הקפידו לבדוק שכל פוסט ופוסט, משיג את המטרה שלשמה הוא עלה.
אין דבר כזה להעלות פוסט בלי להבין קודם מה המטרה שהוא צריך להשיג.
נתחו את הנתונים גם יותר לעומק. אם קיבלתם 20 לייקים, זה אחלה. אם 10 מתוך הלייקים האלה היו של חברים קרובים שמפרגנים או של משפחה – כנראה שפספסתם את המטרה.
כנ"ל לגבי תגובות.
וודאו שאתם מנתחים ולומדים מכל פוסט – והכי – שאתם מיישמים את המסקנות שהגעתם אליהן, וכל הזמן בוחנים אם הן עדיין אקטואליות.
נסו להפיק מכל פוסט, לפחות 3 מסקנות שתוכלו להשתמש בהן כדי לשפר תוכן עתידי.

אשמח לשמוע אם הרשימה הזאת תרמה לכם.
למנוסים מבינכם, וודאי תהינה תובנות נוספות שיוכלו לתרום לכל מי שיעקוב ויקח חלק בדיון, יהיה נהדר אם תוסיפו אותן בתגובות. אפשר גם בפייסבוק:


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית