ספטמבר 06, 2016

האם יוטיוב מת? - משבר ענק ברשת הוידאו החברתי הגדולה בעולם


בזמן בישראל עסוקים בחיים עצמם, ויוטיוב נחשב יותר ל"מחסן סרטונים" ולמדיה טובה להפצת פרסום, מתחוללת בו בימים אלה דרמה בקנה מידה בינלאומי, שעצמתה וההדים שלה עוד רחוקים מלהגיד את המילה האחרונה.


האמ;לק של הסיפור

 יוטיוב שינתה בלי להודיע מראש את התנאים לקידום מודעות ופרסומות וידאו, ו"החמירה" את הכללים שנכללים תחת הגדרת "תוכן לא הולם", לפוסטים שהיא מאשרת לקדם עליהם מודעות.

למעשה, בימים האחרונים, קיבלו אלפי בעלי ערוצי יוטיוב פרטיים, הודעות אוטומטיות מיוטיוב המצהירות שהסרטונים שלהם נפסלו למוניטיזציה, בגלל מילים גסות, הפרות זכויות יוצרים, הומור גס ואפילו נושאים שהם פשוט "שנויים במחלוקת".

המערכת עובדת כך שקודם כל הסרטונים נפסלים ממערכת הקידום, ואז בעל הערוץ צריך להגיש בקשה פרטנית ליוטיוב לכל סרטון וסרטון, על מנת לנסות לערער על ההחלטה.

ההחלטה שפגעה ישירות ביצרניי תכנים קטנים, שחלקם רגילים להתייחס אל יוטיוב כפלטפורמה חופשית מבחינת נושאי שיח וניסוח, גורמת לנפילה מאסיבית בהכנסות של יצרניי תכנים, שהתרגלו להרוויח סכומים נאים מהצפיות שהסרטונים שלהם זוכים להם בפלטפורמה.

וולוגרים ותיקים ופופלאריים ואפילו ערוצים מסחריים עצמאיים ביוטיוב, מצאו את עצמם לא רק מתמודדים עם ירידה משמעותית בחשיפות ובהכנסה, אלא גם במלחמה חסרת סיכוי מול מערכת הסינון האוטומטית של הפלטפורמה, על כל סרטון שסומן.

הסיבה שיוטיוב ערכה את השינוי, היא כמובן המפרסמים הגדולים, שדורשים מהפלטפורמה להקפיד יותר על ניתוב תכני הפרסום שלהם, לסרטונים חיוביים ו"נקיים", שלא יכולים להשליך ערכים שליליים על המותגים.
יוטיוב נכנעה מוקדם מידי למכניסי "הכסף הגדול" שלה, על חשבון קהילת היוצרים הפרטיים שהפכו אותה בסופו של דבר למה שהיא: רשת תוכן הוידאו החברתי הגדולה בעולם.

בזמן שהניסוח החדש של הגדרות ה"פרסום הידידותי למפרסם" ביוטיוב הוא אמורפי (במקרה הטוב) ומאפשר לפלטפורמה גמישות בבחירה של מה להוריד מהאוויר ומה לא, בקהילת יוצרי התכנים זועמים על שני דברים עיקריים: סתימת פיות, ובזבוז זמן קולוסאלי הנדרש להשבתם של מיליוני סרטים למערכת הקידום.

וולוגרים ותיקים, עדיין משתמשים ביוטיוב על מנת להפיץ את המסר על הפגיעה בהם, ומציינים שנגד חלקם ננקטו פעולות ספציפיות אף מעבר לכך, כמו למשל הפסקת הופעת הסרטונים שלהם בזרם החדשות של המנויים שנרשמו אליהם, אפילו ללא קשר לפרסום.


נתיב עוקף יוטיוב

חשוב לציין, שהפרסום ביוטיוב מורכב בהרבה מקידום ממומן דרך מערכת הפרסום הרשמית של האתר.
ערוצים פופלאריים רבים, בנויים על מודל מסחרי שמכניס להם כסף באופן "עוקף יוטיוב", כלומר, על ידי שילוב של עידוד לרכישה ישירה של מרצ'נטייז מהערוץ, או הכלה של ספונסרים (תוכן שיווקי ממומן) בגוף הסרטונים שלהם.
מי שאין לו מערך כזה של הכנסות, נפגע אפילו יותר.

יהיה קשה למצוא את התכנים שקשורים במלחמת הקהילה מול המהלך הזה, בגלל הקשר ההדוק בין יוטיוב וגוגל, ורוב הגופים הרשמיים שמדווחים עליו, נוקטים משנה זהירות כדי לא "לעצבן" את פלטפורמת הפרסום הגדולה בעולם.

בשורה התחתונה, אם הגישה של יוטיוב תנצח, והפלטפורמה אכן תתנקה מכל התוכן הקיצוני, ההומוריסטי והביקורתי שהיא מכילה, על כל גווניו, על חשבון יצרני התכנים הוותיקים והפופולאריים, יקרה על פי התחזיות, מה שלרוב קרה ברשת במקרים כאלה – יוטיוב פשוט תוחלף בפלטפורמה אחרת.
זה אמנם נשמע לא סביר, אבל אם יש משהו שהגולשים מוכיחים בעקביות ברשת, הוא ש"סתימת פיות", ועוד בשם המסחריות והקפיטליזם, היא משהו שהם אינם מוכנים לעבור עליו לסדר היום.

עד היום, יוטיוב היתה בין הפלטפורמות המובילות המאפשרות לגולשים פרטיים להרוויח כסף על תכנים איכותיים ופופולריים שהם מיצרים, האם הכניעה שלה למפרסמים הגדולים מעידה על סוף עידן או כישלון המגמה? ימים יגידו. 

בינתיים, אני ממליץ לכל מי שיוטיוב הוא חלק משמעותי מעולם התוכן המקצועי שלו, לעקוב אחרי ההתפתחויות ולשים לב לשינויים, גם בעמודי ההדרכה הפנימיים של הפלטפורמה, וגם אצל הבלוגרים הפופולאריים שיצאו נגד ההחלטה, לא רק ביוטיוב, אלא דווקא בנוכחויות החברתיות האחרות שלהם, כמו למשל פייסבוק וטוויטר.

בשולי הכותרות, 

יוטיוב היא אחת הפלטפורמות הדינאמיות ביותר בעולם המדיה החברתית. שינויים נערכים בה בקצב מסחרר, ומשפיעים כל הזמן על התוכן הנמצא בה ועל החשיפות. הגיוני שימצא פיתרון ביניים שיאפשר ליוטיוב להגיע לעמק השווה המרצה גם את המפרסמים וגם את יצרני התוכן הקטנים, אבל בינתיים, אנחנו עדיין בלב הסערה וימים יגידו לאן ינשבו הרוחות.


מה דעתכם: האם יוטיוב צריכה להיכנע למפרסמים הגדולים, או להתייצב ליד יצרניי התוכן העצמאים שלה?
יש לכם תחזית איך כל זה יגמר? אשמח אם תשתפו אותי במחשבות שלכם.


קישורים:

דף ההסבר הרשמי של יוטיוב - הנחיות ליצירת "תוכן ידידותי למפרסם" (עברית)

שני סרטונים לדוגמא שיאפשרו לכם לקבל קצת יותר פרטים:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית