ינואר 14, 2014

איך לזהות פרופיל מזויף בפייסבוק


מכירים את התופעה הזאת, פתאום אתם מקבלים הצעת חברות מאדם שאתם לא מכירים בפייסבוק.
אם אתם מאלה שלא מאשרים חברים שאתם לא מכירים, אתם מוחקים את ההצעה ופה נגמר הסיפור.
אם אתם מאלה שמוכנים לקחת צ'אנס על אנשים חדשים, אתם אולי אנשים פתוחים יותר, אבל אתם גם חושפים את עצמכם למעקב "צמוד" יותר, למישהו שמשתמש בזהות פקטיבית.

ככלל ראשון, במידה ואתם באמת מסננים את האנשים שאתם מאשרים להם להיות חברים שלכם בפייסבוק, אל תאשרו אף חברות מסרגל הקיצורים העליון. כלומר, לכו אל הפרופיל של מי שהציע לכם את החברות, בחנו אותו ורק אז החליטו אם לאשר או לא לאשר.

סימנים מעוררי חשד לפרופיל פקטיבי:

1. תמונת פרופיל "טובה מדי" – נכון, יש אנשים שמצטלמים טוב, אבל לרוב עדיין ניתן להבחין בין "צילום מקצועי" לבין צילום רגיל. זה לא אומר כמובן שכל מי שיש לו תמונה מקצועית בתמונת הפרופיל זה זיוף, אבל זאת נורת אזהרה ראשונה.
זייפני פרופילים חייבים להשתמש בתמונות קיימות של אנשים ברשת, ולכן קל יחסית לעלות עליהם בעזרת התמונה.
שמרו את תמונת הפרופיל החשודה על המחשב שלכם, השתמשו ב"חיפוש על פי תמונה" של גוגל, ובדקו אם התמונה מופיעה במקומות נוספים ברשת. זה לא תמיד יעבוד, אבל לרוב כן.

דוגמא לשימוש בתמונה מזויפת
2. מעט מדי – מעט מדי תמונות, מעט מדי תוכן שפורסם בפרופיל, מעט מדי מידע – גם נותנים את ההרגשה שהכל "חסוי", אבל בעיקר מעוררים חדש שמי שפנה אליכם פתח פרופיל פקטיבי במהירות ואינו יכול להציג בו מידע שיעזור לחשוף אותו כמתחזה.

3. תאריך הצטרפות לפייסבוק – אם הפרופיל שהזמין אתכם להצטרף נפתח בשנה האחרונה (2013,2014), זאת כבר סיבה טובה להרים גבה. פייסבוק קיים כבר למעלה מ-6 שנים ורוב מי שהצטרף אליו, במיוחד בגילאים הצעירים יותר, לא עשה את זה בשנה האחרונה.
פרופיל חדש מהפלסטיק + הצעת חברות שאתם לא מבינים את ההקשר האישי שלה אליכם – סיכוי גדול שמישהו מנסה לפתות אתכם לפרופיל מזויף.
שימו לב, ישנם בעלי פרופיל מזויפים שמשקיעים באופציה שפייסבוק מציע בטיימליין להזנת תוכן על זמן עבר, כך שהסימן הזה הוא לא ב-100% בטוח.


4. יש תוכן פתוח לצפייה בפרופיל? במה הוא עוסק? – יש סיכוי גדול שבעלי פרופילים מזוייפים משתמשים בו למשחקים ואפליקציות שונות בפייסבוק. פרופילים מזויפים אחרים משתמשים בפרופיל שלהם על מנת לפרסם תכנים שיווקיים (כאלה ואחרים), או להגיב לתכנים שיווקיים – מה שלא יהיה, אל תתעצלו, תגללו קצת ותראו במה עוסק ה"חבר הפוטנציאלי החדש" שלכם, ונסו להבין אם אתם רוצים בכלל לראות את סוג התכנים הזה בפיד החדשות שלכם, במידה ותאשרו אותו.
אגב, גם אם אישרתם מישהו, כבר מאותה נקודה אפשר להגיד לפייסבוק שאתם לא רוצים לקבל עליו התראות או לראות אותו בפיד, אז במידה ואתם מתלבטים לגבי מישהו – זאת אופציה.

5. מלכודת ה"חברים המשותפים" – יתכן שתראו תחת הצעת חברות חדשה שיש לכם חברים משותפים בפייסבוק עם המציע. שימו לב אם אתם מכירים את החברים האלה, ולאיזו "קבוצת חברים" שלכם הם משתייכים. האם הם מאלה ש"מאשרים את כולם"? או אולי אלה בכלל החדשים בפלטפורמה שלא ממש מבינים את מי ולמה הם מאשרים... או במילים אחרות, אל תסתפקו במספר החברים המשותפים, תבדקו מי הם.
עדיין מתלבטים? שלחו הודעה אישית לאחד מהחברים המשותפים שלכם, עם קישור הפרופיל של המציע, ותשאלו אם הוא יודע מי זה. להזיק, כמעט ולא יכול.

עצה פרקטית למתלבטים מתקדמים:


אם יש לכם תחושה שאישור הצעת החברות, תחשוף מידע נוסף על מי שהציע לכם חברות, אתם יכולים לאשר את החברות ולבדוק האם לאחר מכן צפייה בפרופיל מציגה תכנים נוספים. אם התכנים האלה מאשרים לכם את התחושה שמדובר באדם אמיתי שתרצו להישאר חברים שלו, אחלה. אם לא – פשוט באותו רגע, הסירו את הפרופיל הזה מהחברים שלכם בעזרת "אנפרינד". לא יקרה כלום. פייסבוק לא מעבירה פרטים שלכם לאף אחד בהקשר הזה, וחרטה משמעותה פשוט לחזור למצב הקודם שבו מי שהציע את החברות נותר מחוץ למעגל החברים שלכם. זה הכל.

בשורה התחתונה:

אם הפרופיל שלכם מוגדר כ"פתוח", ואת כל או רוב התכנים שלכם יכולים לראות גם גולשים שאינם חברים שלכם, להצעות חברות בלתי מזוהות אין ערך אמיתי לטוב ולרע. (אלא אם כן הן מקרבות אתכם לחריגה ממספר החברים המותר שהוא 5000).
אם הפרופיל שלכם או חלק מהתוכן בו, מוגדרים כ"פרטיים", יכול להיות שמישהו מנסה להגיע למידע שלכם, או להשתמש בכם כנתון סטטיסטי של חשיפה לתכנים שיווקיים או מוטי אג'נדה כלשהי.

עצה להתנהלות יעילה בפייסבוק – רשימות חברים:

editing-facebook-friend-list פייסבוק מאפשר לכם למיין את החברים שלכם לקבוצות, כמו למשל: משפחה, חברים, קולגות וכו'. תוכלו לייצר איזו רשימה שאתם רוצים (שימו לב שאתם מגדירים את הרשימות כ"פרטיות", אחרת חברים יכולים לראות לאן שייכתם אותם).
צירפתם מישהו חדש שאתם לא מכירים ולא יודעים לאיזו רשימה לשייך? צרפו אותו לרשימת "אנשים שאני לא מכיר באמת". (אתם צריכים לפתוח אחת בשביל זה).
פייסבוק מאפשרת לכם לשלוט על המידע הספציפי מהפרופיל והתוכן שלכם, שיוצג לכל אחת ואחת מהרשימות שלכם, כך שאם למשל יש משהו שמיועד רק ל"חברים קרובים", אתם יכולים למנוע מזרים לראות אותו, גם אם אישרתם להם חברות.

שימו לב, בשולי העצה הזאת חשוב לזכור – תוכן דיגיטלי הינו קל להפצה והעברה. למרות אפשרויות הפרטיות בפייסבוק (או בכל זירה דיגיטלית אחרת), זה מאוד פשוט להגיע לתוכן החסום שלכם. כל מה שצריך זה חבר משותף "משתף פעולה" כדי להציץ בפרופיל שמוגדר "לחברים בלבד" ולהעביר צילום מסך של תוכן "חסוי", אז תחשבו טוב טוב לפני שאתם מעלים לרשת מידע או תוכן לגבי עצמכם, שלא הייתם רוצים באמת שיגיע לאחרים.
----- הצטרפו לדיון בפייסבוק ----


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית