מרץ 21, 2010

עשרת הדברות לולוגינג יעיל (Vloging)

כשזה גאוני - זה גאוני. ככה משתמשים במדיה.

 

בישראל, כמו בישראל, כל טרנד עולמי מגיע קצת באיחור... אחרי שהצטרפה רישמית לקדחת הבלוגיניג, זה רק עניין של זמן עד שהבלוגוספירה הישראלית תגלה את יתרונותיו של הוידאו בלוג AKA "ולוג" (Vlog).

ביוטיוב ודומיו הולוג הוא כבר מזמן תושב קבע, וולוגרים טובים ומוצלחים כבר פרצו את גבולות היוטיוב אל המדיה המיינסטרימית.

כוחו של הולוג ויתרונותיו על בלוג הם ברורים:

1. לאנשים אין סובלנות לקרוא... עדיף שתדברו איתנו.

2. אישי יותר – פנים וקול מחברות אותנו יותר לדעותיו של האדם המדבר איתנו, ומעבר לזה, אנחנו יכולים לראות כוונות ניסתרות או גלויות באופן ברור יותר.

3. אפשר לתת דגשים ויזואלים וקישורים בדיוק כמו בבלוג רגיל – עם הטכנולוגיה של היום, אפשר להוסיף על הולוג כתוביות, הערות, תמונות וקישורים לאתרים אחרים.

4. הסביבה והאיכות שבהם מצולם הולוג מעידים באופן ישיר על האופי שלו. יותר קשה "לזייף" סביבה של ולוג מאשר להעלות עיצוב לבלוג רגיל.

מצפייה די אינטנסיבית בולוגים, הצלחתי לסנן ולמקד את הכללים הטכניים לשמירה על ולוג מוצלח, וזאת כרגע בלי קשר לנושא הולוג או לתוכן שלו עצמו.

המסקנות הבאות יוכלו לשרת אתכם במידה ואתם חושבים לפתוח ולוג אישי, ובמיוחד אם חשבתם להקדים את כולם ולפתוח ולוג מסחרי.

1. תנו כותרת ברורה, ישירה ולא מתחכמת לסרטון שלכם רצוי שהכותרת תכיל את תוכן הוידאו עצמו או טיזרים שימשכו צפייה. אל תשחקו משחקים עם מי שמחפש את התוכן שאתם מספקים. היו ברורים ואמיתיים. אל תטעו בכותרת. זה הכי חשוב.

2. ספרו להם לאן הם הגיעו – גם אם זה הפוסט ה-200 שלכם, תמיד יהיו צופים שיתקלו בכם דרכו בפעם הראשונה. חשוב להקדיש 10-20 שניות לספר לצופים מה הערוץ שלכם מציע.
ספרו בקצרה על הסרטון הקודם ועניינו אנשים שלא מכירים לחקור גם לאחור בולוג שלכם.

3. העשירו את התוכן שלכם – הוסיפו קישורים חיים, כתוביות ותמונות על הוידאו שצילמתם. – הכל בהקשרים רלוונטיים מתוזמנים כמובן. הרבה גולשים יצפו בכם מההתחלה ועד הסוף ואז יחזירו למקום בו הופיע הקישור. אם ניתן, השאירו את הקישורים כמה שרק אפשר.

4. עשו את זה קצר וענייני – רוב הצופים לא ישרדו איתכם סרטון של מעל 4 דקות (בתוכן שמעניין אותם מראש!). עדיף שלא תפעילו סתם את המצלמה ותתחילו לברבר עד שיגמר לכם מה להגיד. תסרטו את הולוג שלכם מראש, לפחות בראשי פרקים – ככה תוכלו לשמור על רצף ולא למרוח זמן מסך מיותר.

5. היו קליפיים ודינאמיים – הגולשים משתעממים מהר, לכן כאשר אתם עוברים נושא, רצוי לחתוך במעבר חד. רצוי להוסיף אפקט וידאו או סאונד המעיד על מעבר נושא. אל תתעקבו להסביר, מי שירצה, יוכל תמיד לראות שוב ושוב ולהבין בקצב שלו.

6. הפעילו את הגולשים – תמיד רצוי לעודד את הגולשים לפעול במסגרת הערוץ שלכם: הציעו להם לבקש בקשות, לשאול שאלות, להגיב בכתוב ובוידאו. הפעלה קבועה ושגרתית היא אופטימאלית, למשל: פינה של תשובות על שאלות הגולשים (שהתקבלו בתגובות לפוסט הקודם).

7. התייחסו לתגובות הגולשים – בהבדל דק מתגובות להפעלה מעשית, גולשים יגיבו לכם גם על דעת עצמם. התייחסו לתגובות, למספרן, לתוכן שלהן, לשמות ולכינויים שהשאירו אותם. הראו לאנשים שאתם מדברים איתם ולא אליהם. זה ההבדל בין טלוויזיה ואינטרנט.

8. עודדו את הגולשים לדרג אתכם – רוב האתרים המארחים נותנים עדיפות חשיפה לתכנים שהגולשים מדרגים כבעלי עניין. עודדו את הצופים שלכם לדרג את הסרטון הספציפי, רצוי בסוף הסרטון, ורצוי שתעשו זאת גם בכתב וגם בעל-פה.

9. עודדו את הגולשים להירשם לערוץ שלכם – פופולאריות והצלחה נמדדות בעולם הולוגינג פחות במספר הצפיות לסרטון, ויותר במספר המנויים לערוץ. ככל שתצברו יותר חברים רשומים, הערוץ שלכם יצבור יותר צפיות רנדומאליות מגולשים שאינם רשומים. עודדו את כולם להירשם. ספרו לגולשים בכל פעם שאתם עוברים רף שהצבתם לעצמכם. (ולוגרים מסויימים מבטיחים לגולשים שיעשו בולוג כל מיני דברים כאשר יגיעו ל-X מנויים, למשל...)

10. השקיעו בתיאור הטקסטואלי של הפוסט שלכם – התיאור הטקסטואלי הוא התוכן שמוצא מנוע החיפוש הכללי, לכן חשוב שלא "תישמרו הפתעות" לעומק הסרטון אם הן יכולות להביא לכן טראפיק באמצעות החיפוש. שימו בתיאור קישור לאתר שלכם (אם יש לכם אחד) וכמובן, אם הזכרתם קישורים בגוף הולוג עצמו, שימו את כל הקישורים האלה בתיאור הטקסט כדי לחסוך מהגולשים הרצה חוזרת של הסרטון (הם לא אוהבים שמעייפים אותם). ספרו להם במהלך הסרטון כי הקישורים שאתם מדברים עליהם מופיעים גם בתיאור בצד – כך הם לא ירגישו צורך לעצור את הסרטון במהלך הצפייה.

דיברות אקסטרא, למתקדמים.

11. יצרו לוח שידורים קבוע ומהימן – זה נכון, זאת האינטרנט, ואין באמת לוח זמנים מוכתב. אבל בני אדם הם יצורים של הרגל, ויצירת הרגל עבור הגולשים הקבועים שלכם, יעזור לכם להביא טראפיק בפיקים לולוג. הולוגרים הותיקים גילו שהזמן הטוב ביותר להעלות ולוג לרשת הוא באחר הצהריים / ערב של יום רביעי/חמישי – לקראת הסופ"ש, כשלאנשים יש יותר זמן פנוי מול המחשב.

12. יצרו שיתופי פעולה עם ולוגרים אחרים כמו פוסטים שיתופיים בבלוגים, גם הולוגוספירה מלאה בשיתופי פעולה מרהיבים. האופי של שיתופים אלה משתנה ויכול להיות: סרטון שצולם במשותף עם ולוגרים נוספים, סירטונים שצולמו בנפרד ונערך לסרטון אחד עם ולוגרים אחרים, סרטוני שרשרת וכו'...

13. הפנו לערוצים נוספים שלכם - תופעה מעניינת המתרחשת בתקופה זו ממש, היא שולוגרים שפתחו ולוג מקצועי, מרגישים צורך לפתוח ולוג מקביל ואישי יותר, אשר אינו מחייב אותם לתכנים איכותיים ועריכה מחמירה, אך עוזר להם לשתף את הצופים ולרתק אותם יותר. הולוג המקצועי והולוג האישי חיים בהרמוניה זה לצד זה ומתקשרים בינהם. ספרו בשני הערוצים על שני הערוצים כדי למשוך גולשים לחקור עמוק יותר.

בינתיים בארץ...

נכון להיום, לא ידוע לי ולא נתקלתי בולוגרים ישראלים אמיתיים (ואני לא מדבר עכשיו על באזרים של חברות אינטראקטיב למיניהן – ותקנו אותי אם אני טועה). רוב הישראלים מעדיפים להעלות סרטון פה, סרטון שם – בסגנון אנקדוטה מתוך ההוואי המשפחתי / חברתי, או קטעים מתוך הופעות (שלהם או של אחרים).

לדעתי זה רק עניין של זמן עד שהישראלים יגלו את הולוגינג ויצטרפו לקהילה העולמית, כרגיל באיחור אופנתי.

עקפו את הטלוויזיה בסיבוב:

מצחיק, שאפילו הטלוויזיה שמתחילה להבין שתכניה מגיעים לרשת בין אם תרצה או אם לא, עוד רחוקה מלהפנים את ההתנהלות הנכונה, היעילה והרווחית מול הגולשים.

הטלוויזיה ממשיכה להתייחס לאינטרנט כאל המשך ישיר של המרקע, וממשיכה לעשות עם התוכן שלה ברשת את הטעויות שבעצם פתחו את התחרות שלה עם האינטרנט.

במקום לדבר עם הצופים בגובה העיניים, להתייחס לגולשים פרטנית ולקיים את הכללים החדשים שהולוגרים החלוצים בתחום גילו בעצמם, הטלוויזיה ממשיכה לשחזר את החד כיווניות הגובלת בדקדציה הרגילה שלה.

קחו לדוגמא את ערוצים המסחריים הישראלים הרשמיים ביוטיוב (2, 10)  – כולם ממשיכים לשדר בפורמט האדיש לצופים, בדיוק כמו החדשות בטלוויזיה.

מנגד, אנחנו מקבלים תוכניות מתנשאות ומנותקות כמו "מה קורה" של לינוי בר-גפן, שלא רק מציגות באור מעורר רחמים את חוסר ההבנה של הטלוויזיה את האינטרנט, אלא גם משמשת כפלטפורמה אגרסיבית וחסרת רציונאל לתוכן שיווקי שמעליב את האינטיליגנציה.

זה כנראה רק עניין של זמן עד שהאנשים בטלוויזיה יפנימו שהם יכולים לעשות הרבה יותר כסף ולקבל הרבה יותר חשיפה ובאז אמיתי – אם הם רק ישנו את הגישה ויבינו שיש פה מדיה שפועלת לפי כללים אחרים.

הנה רשימה חלקית של הולוגרים והערוצים שאני עוקב אחריהם ביוטיוב כבר תקופה לא קצרה:

ריי ויליאם ג’ונסון - 3=

מייקל באקלי – whatthebuckshow

שיין דוסון – שיין דוסון טי וי

איש הגיטרה המיסתורי

פיליפ דה-פרנקו – The Philip Defranco show

אוניסיון – onision

טוב יש עוד מלא… אתם מוזמנים לבדוק את הרשימת המנויים המלאה
בערוץ שלי, כאן >>

ואם אתם חושבים שזה פשוט, אז רק תראו מה מחכה לכם אם תרצו לעשות את זה מקצועי:

מצאתי בפליקר אצל jozecuervo:

268374764_250274911b_o

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית