אפריל 19, 2009

הפרדיגמה ושיברה (זהירות פילוסופיה)

החיים שלנו, כמו שאנחנו מכירים אותם, מעוצבים על פי נורמות התנהגותיות אשר מושתתות על ערכים תרבותיים.

התרבות שלנו, טובה או רעה, משחקת תפקיד נכבד בעיצוב האישיות של כל אחד מאיתנו והרבה פעמים שודדת אותנו מבחירות אמיתיות בחיים. אנחנו חושבים שאנחנו בוחרים בשביל עצמנו, אבל למעשה הרבה גורמים אחרים בוחרים בשבילנו: החינוך שקיבלנו, הסביבה שגדלנו בה, המטען הגנטי שלנו ועוד – כל אלה מקיימים את הפרדיגמה האישית שבה אנחנו חיים.

מדהים איך הבנה כל-כך עדינה שאתה מתקיים בפרדיגמה שתוחמת את גבולותיך, גורמת למשהו כל-כך קשיח ועמיד להיסדק ולהתפורר ברגעים. פתאום אתה מוצא את עצמך עומד בפתח של עולם חדש וזר. עולם שאתה לא באמת מכיר.

זה השלב הקריטי בלידה מחדש: האם תיבהל ותנסה לחזור למצב הקודם, או תשלח את אברי החישה שלך למסע בדרך לא מוכרת אל ה"ידע האמיתי".

רוב האנשים הם צרכנים גדולים של מידע, אבל לא של ידע.

רוב האנשים משתמשים במידע שהם אוספים כדי לאשר את מה שהם חושבים שהם כבר יודעים, או צריכים לדעת, או צריכים לחשוב.

ידע אמיתי” עלול לשדוד אותך מן הדעה שכבר גיבשת, מן התחושות שכבר חווית. ידע אמיתי עלול להציע אפשרויות חדשות.

זה קצת כמו לפגוש את הסופר שהערצת על גאונותו בספרו, ולגלות שהוא אדם עלוב ודוחה במציאות. איך מתמודדים עם המידע הזה? האם זה משנה את מה שתרגיש מעכשיו כלפי הספר שכל-כך אהבת?

כל-כך הרבה יצירות אומנות ניסו להתחקות אחרי התהליך זה של שבירת פרדיגמות, אבל אני בחרתי בדוגמא שלדעתי הכי מוכרת ונוחה להסברים. אתם מוזמנים להצטרף אלי לסיור מודרך בעוץ כמו שאולי עדיין לא ראיתם אותה. הסיור שלנו מתחיל, איך לא:

לאורך שביל הלבנים הצהובות

פרק 1 - לכל פעולה יש תגובה נגדית זהה בעוצמתה

ב"הקוסם מארץ עוץ", דורותי מגיעה למקום לא מוכר ויוצאת במסע לפגוש את "הקוסם", השליט המסתורי רב הכוח של ארץ עוץ שיוכל לעזור לה למצוא את הדרך חזרה הביתה.

דורותי, אשר מורדת בהוראות דודתה להיכנס למקלט הסערות רק על מנת להציל את כלבה, מושלכת מתוך הפרדיגמה שהיא חיה בה בכוחה של סופת הוריקן (המטאפורה להשלכת האקט המרדני), והגיעה לארץ עוץ.
שבירת הפרדיגמה שלה היתה כל-כך עוצמתית שהיא גרמה לשינוי בעולם שאליו הגיעה: היא הרגה בטעות את המכשפה הרעה מן המערב.

דקות ספורות אחרי שהבינה את השלכת המעשה שעשתה, היא מגיבה באופן אינטואיטיבי ומנסה לחזור מיד למקום בטוח: הביתה. היא רוצה את הכל חזרה כמו שהוא היה. לפני שידעה שבתים יכולים לעוף באוויר ומכשפות ירוקות יכולות לרכב על מטאטא בשמים לצד קופים מכונפים.

פרק 2 – חלק מהעולם החדש

אבל עכשיו מגיעה הבעיה: היא לא יכולה. היא לא יכולה לחזור לפרדיגמה שלה- לפחות לא מיד. היא חייבת להתמודד עם העולם החדש שנגלה אליה. היא חייבת לצאת במסע אל האיש שיוכל לעזור לה "לחזור הביתה", ובזמן שהיא יוצאת אל המסע הזה, העולם החדש הזה – כבר נדבק אליה, בדמות נעלי הקסם של המכשפה הרעה מן המערב. מעכשיו כל מרחק שתעבור בעולם החדש אליו הגיעה, יעשה בנעליה החדשות... דרך חדשה להסתובב בעולם.

זאת לא הבחירה של דורותי לקבל את הנעליים. הנעלים ניתנות לה על ידי גלינדה, ה"מכשפה הטובה", ולא סתם ניתנות – היא אינה יכולה להסיר אותן יותר. לפחות עד הודעה חדשה.

ככה זה עם הראיה החדשה אחרי שבירת הפרדיגמה: היא נצמדת אליך וממש לא פשוט לכבות אותה ולהניח אותה בצד מתי שרוצים.

פרק 3 – כוחו של האיש מאחורי הפרגוד

המסע של דורותי הוא מסע מפקח בו היא אוספת חברים ואויבים, פורצת את גבולות המערכת שבעזרת התחנכה עד עכשיו ולבסוף מגיעה אל הקוסם: המבחן האמיתי של "הידע האמיתי".

הדרך שדורותי עברה, החוויות, המידע החדש – כל אלה לא מאפשרים לה "לקנות" את "קסמיו" של הקוסם. היא רואה אותו בדיוק כפי שהוא: אדם רגיל שעומד מאחורי פרגוד.

מבחינת דורותי, מרגע שראתה את האדם, הפרגוד אינו קיים יותר – בדיוק כמו להטוטיו של הקוסם.

אבל דורותי עוד לא עברה תהליך מלא. למרות שחשפה את הקוסם כאדם, חושיה מורים לה בכל זאת לסמוך עליו ולצאת למשימה שהוא שולח אותה אליה: להרוג את המכשפה הרעה מן המזרח.

זאת לא סתם משימה. זאת ילדה קטנה ו"רגילה" שנשלחת למעשה למשימת התאבדות. משימה שכביכול אין לה סיכוי להשלים. משימה שלא תחייב את ה"קוסם" לעמוד בחלקו בעסקה ולשלוח את דורותי בחזרה הביתה, מפני שהיא אינה מיועדת לשרוד.

למה דורותי סומכת על הקוסם? למה היא יוצאת למשימה? מפני ששיירים מן הפרדיגמה המקורית בה חיה לימדו אותה להיות צייתנית לדמויות מסוימות בעלות סמכות. מפני שבפרדיגמה ההיא, הבטחות חייבים לקיים וזה האדם שיכול לעזור לה להשיג את המטרה. מפני שהאקט המרדני האחרון שלה כנגד דמות סמכותית הביא אותה בעצם לשבירת הפרדיגמה ולמקום בו היא נמצאת עכשיו.

דורותי לא מחפשת את הידע האמיתי אחרי הפגישה עם הקוסם. היא עדיין מנסה לחזור הביתה.

עכשיו בואו נדבר רגע על הקוסם. הרי למעשה הוא אדם רגיל מטקסס, שבדומה לדורותי מצא את עצמו במקרה יום אחד בעולם חדש. הוא בחר להשתמש בכלי העולם הזה כדי לצבור כוח ומעמד, ודורותי, אשר מגיעה מן העולם הישן עם הידע החדש, יכולה לחשוף אותו ולשלול ממנו את כוחו.

זו הסיבה שהוא עושה כל שבכוחו כדי לתעתע בה, להפחיד אותה ולהטעות אותה. זהו הסמל לניסיונן של דמויות מפתח מסוימות לשמר את הפרדיגמות הצרות של האנשים החיים סביבם, מפחד שכוחם האמיתי יתגלה.

פרק 4 – ארגז כלים חדש

אם דורותי היתה אדם אחר, יכול להיות שהיא היתה פונה לחפש דרכים אחרות לצאת מעוץ ולחזור הביתה. אחרי הכל, הארץ מלאה בפלאים, כשפים וניסים מכל סוג אפשרי...
זה ש"כולם אומרים" שהקוסם הוא האדם היחיד שיוכל לעזור לדורותי, לא חייב בהכרח להיות נכון, אבל לבדוק את זה בכלל לא עולה על דעתה.

נחושה להצליח היא יוצאת בלוויית חבריה החדשים למשימה. החברים מן העולם החדש מתגייסים לטובתה. הם הכלים שלה להתמודד עם החוקים של העולם החדש, והם ממלאים אותה בביטחון.

פרק 5 – לדעת לזהות חברים

החבר הראשון שדורותי פוגשת ומצטרף אליה הוא דחליל מלא בקש. הדחליל הריקני והטיפש, חסר עמוד השדרה – אך בעל יכולת הספיגה – הוא הדימוי למצבה הנוכחי של דורותי בעולם החדש: ריקה, מוכנה להתמלא ומחפשת... ידע (שכל), איך לא.

החבר השני בדרך הוא איש הפח. עכשיו כשדורותי מתחילה להתקדם בעולם החדש, היא מבינה כמה היתה תקועה בפרדיגמה הקודמת שלה. הצירים שלה "חלודים" ואפשרויות התנועה שלה במרחב מוגדלות, אבל היא רוצה להתחדש ומה שאיש הפח הכי רוצה הוא כמובן לב. למצוא אהבה, למצוא מקום מקבל בעולם החדש. להיות שותף סנסורי בחברה באופן מלא.

שלישי מצטרף האריה הפחדן – למרות חזותה הבטוחה, דורתי אינה אמיצה כל-כך באמת, אלא מובלת לפחות רוב המסע מתוך תחושה של חוסר ברירה. האריה הפחדן הוא הסמל המדויק לכך: שונה מלכותי ומאיים, אך אינו מכיר עדין בכוחו שלו. כך גם דורותי, לא מודעת שהיא מחזיקה בכוח עצום אך אינה יודעת להשתמש בו. האריה מחפש את האומץ, שהוא המרכיב האחרון בנוסחה אשר תסייע לדורותי להשלים בסופו של דבר את המסע.

פרק 6 – זהירות, טריפה.

אחרי תלאות וסכנות, מצליחה החבורה להגיע אל המכשפה אך נתפסת וכמעט משלמת את המחיר. זוהי האזהרה מפני יכולתו של העולם החדש לבלוע אותך חי. אם לא תזהר, אם תתמכר אליו ותיתן לו להשתלט על חייך, תעלם.

זה לא במקרה שמי שמביא למותה של המכשפה הוא דווקא טוטו, כלבה של דורותי.
כפי שהחברים החדשים הם סימן לכלי העולם החדש, טוטו הוא כלי מן העולם הישן – הפרדיגמה הקודמת. טוטו הוא כל מה שדורותי ראתה כיקר וטוב בפרדיגמה ההיא, ולכן הביאה את זה עימה לעוץ.

טוטו הוא גם החלק מן העולם הקודם, שבזכותו שברה דורותי את הפרדיגמה שלה מלכתחילה.

השריד היחיד לעולם המקורי, הוא זה שבעצם מונע מן העולם החדש להשתלט עלינו לחלוטין ולאבד את זהותנו באופן מוחלט.

כמו דורותי, אנחנו צריכים להיאבק על חיו, לספק את סקרנותו ולהאמין לו שהוא באמת החבר הכי טוב והכי נאמן שלנו, מפני שברגע האמת – הוא זה שיציל את המצב.

פרק 7 – בריתות חצי מופרות

כאשר דורותי וחבורתה משלימים את המשימה של הקוסם, הם שבים לקבל את חלקם בעסקה.
הקוסם עומד בעסקה רק באופן חלקי, מפני שהיחידים שהוא מתגמל באמת הם החברים של דורותי אשר זוכים לשכל, לב ואומץ – בדמות הסמלים שהם מקבלים.
זה מפני שהוא לא באמת נותן להם את התכונות, אלא אות לכך שהשלימו את המסע והוכיחו שהתכונות האלה היו קיימות בהם כבר.

(יש פה כמובן אירוניה מצד המחבר, הלועגת לכל אותם המתהדרים בתארי חינם, מדליות חלולות ורגשות מזויפים, אך בעולם של עוץ הסמלים האלה עובדים והמתנות אמיתיות).

פרק 8 – כל אחד והמסע שלו

הקוסם מנסה לעזור לדורותי לחזור הביתה, אבל בעקבות תקלה היא אינה מצליחה לעלות על הכדור הפורח שלו והוא יוצא לדרכו בלעדיה. גם זה כמובן, אינו קורה במקרה.

הקוסם היה פעם אדם רגיל, ואחרי שנחשף והתוודה בפני תושבי העולם החדש על מעשיו, הוא מוכן להמשיך בדרכו – הביתה, גם הוא. גם הוא השלים את התהליך שבו בלע אותו העולם החדש והוא נאלץ להיעזר בשריד כאוטי מן העולם הישן (דורותי) כדי לחזור הביתה.

הקוסם גר בטקסס ודורותי בקנזס, אך המקומות השונים (והלא מאוד רחוקים) מסמלים רק שעבור כל אחד מאיתנו ה"בית" הוא במקום אחר.

דורותי אינה יכולה לבוא עם הקוסם. זה לא אפשרי לחזור "הביתה" של מישהו אחר.

הקוסם ממריא בעזרת כדור פורח, שנבחר דווקא מפני שהוא כלי קשה לניווט שנתון בחסדי הרוח - אותה רוח שהביאה את דורותי לארץ עוץ בתחילת הסיפור. מי יודע, אולי הקוסם ינחת בדרכו בפרדיגמה חדשה. (אחרי הכל יש 40! ספרים בסדרה)

פרק 9 – סודן של נעלי הקסם

בספר המקורי יוצאת דורותי בשלב זה לחפש את גלינדה, המכשפה הטובה כדי לקבל עזרה. בסרטים קיצרנו עבורנו את החלק הזה וגלינדה מופיעה בעיר הברקת ערב עזיבתו של הקוסם.

לא אשעמם אתכם עכשיו במסע לארצה של גלינדה, אבל הפואנטה נשארת אותה אחת:

גלינדה חושפת בפני דורותי שהדרך לחזור הביתה היתה בידה כל הזמן: נעלי הקסם - המתנה הראשונה מן העולם החדש שדבקה בגופה והיוותה עבורה כמעט את כל צרותיה.

האומנם?

כדי להפעיל את קסמן של הנעלים דורותי צריכה להשתמש בשלושה דברים: כוח הרצון, כוח הדמיון והזיכרון. (לא סתם היא צריכה להגיד את המשפט "אין כמו בבית" 3 פעמים).

פרק 10 – עולם ישן חדש

אנו מתפתחים ומופרים מתוך פרדוקס: מצד אחד לחקור ולגלות דברים חדשים, ומצד שני הרצון שלנו לשמור על מהותנו וישותנו. בנוסף, היכולת שלנו לדמיין את עצמנו כחלק מחברה והעבר שלנו (המיוצג כאן על ידי הזיכרון) – כל אלה בשילוב עם האלמנטים מן העולם החדש שרכשנו, מעצבים את הפוטנציאל האישי שלנו.

כאשר דורותי חוזרת ממסעה היא מתעוררת במיטה בביתה. האנשים מסביבה, דמויות הפרדיגמה הישנה, מנסות לשכנע אותה שהכל היה חלום. כמי שהם מיצגים, הם שואפים לחזיר את השה האובד אל העדר ואת העבר על קנו.

אבל דורותי מסתכלת עליהם ומזהה בכל אחד מהם את חבריה מן העולם החדש. היא כבר לעולם לא תראה אותם אותו הדבר. הם נשארו אותם אנשים, אך הם מוצגים לה עכשיו באור שונה. היא עדין אוהבת אותם, ומקבלת אותם – היא פשוט רואה אותם אחרת.

פרולוג

המסע של דורותי לשבירת הפרדיגמה שלה לא נעשה בבחירתה באופן מלא ומודע, אלא כתגמול על פעולה מרדנית.

כנראה שהדרך היחידה לנתץ את הפרדיגמות הישנות היא למרוד נגדן ולצאת אל המסע.

המסקנה מכל הסיפור הזה היא המתסכלת ביותר, מפני שהיא כמעט חסרת כל שימוש. מי שהגיע אליה לבד, כבר למד את זה בדרך הקשה, ומי שלא – לא יוכל ללמוד זאת מאחרים.

בכל מקרה המסקנה היא זאת: כדי לדעת לחזור הביתה ועדיין להרגיש בבית אחרי היעדרות ארוכה, צריך לזכור מאיפה באת.
אתה לוקח איתך את העולם החדש שלך כל עוד אתה מבקש את הידע האמיתי.
כל עוד תנעל את "נעלי הקסם", העולם ימשיך להציע לך דברים חדשים ובכל שלב תוכל לחזור הביתה – בעזרת כוחה הפשוט של משאלת לב.

נ.ב.

תודה לאייל על העצות וההארות.

4 תגובות:

  1. להזכר מאיפה באת :)

    תודה,
    הקוף המכונף.

    השבמחק
  2. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית