אפריל 06, 2009

מעדכן גרסה

אני מאלה שמחכים תמיד לגרסה הבאה של כל תוכנה. לא אכפת לי אם זה בטא או אלפה או כל אות יוונית אחרת שמייצגת גרסה לא יציבה ומלאת באגים – אני צריך להיות תמיד הכי מעודכן וכך גם התוכנות שאני משתמש בהן.

בכל פעם שיוצאת גרסה חדשה של תוכנה שימושית, אחד הדברים הראשונים שאני עושה זה מנסה לגלות לבד מה חדש.

לפעמים השכלולים הם ממש קטנים או בלתי מורגשים ונעשים ברמת התפקוד הכללית של התוכנה, אבל לפעמים נוספים פיצ'רים חדשים, טוויקים קטנים בעיצוב ובממשק – חוויה חדשה.

לרוב יש לי סבלנות לחכות לגרסאות החדשות, ובדרך כלל אני יכול לחזות איפה יערכו השיפורים והתיקונים, אבל היום מתחשק לי להסתכל קצת לעתיד (הלא מאוד רחוק) ולדמיין כמה דברים שעדיין אין – אבל איזה כיף אם יהיו:

Messenger

תרגום סימולטאני – תארו לכם, שיכולתם לדבר עם כל אחד בעולם וכולם היו יכולים לדבר איתכם, בלי מחסומי שפה. נשמע מופרך?
שירותי תרגום אינטואיטיביים ואינטראקטיביים כבר קיימים ברשת (אמנם בשלב מאוד לא מושלם עדין) מנועים כמו גוגל טרנסלייט ונייס טרנסלייטור , ויש עוד.

אז נכון לעכשיו צריך לגשת אליהם עצמאית, אבל תארו לכם שהם היו מוטמעים במסנג'ר, ואתם הייתם יכולים לקבוע לאיזו שפה לתרגם הכל סימולטאנית. לא מושלם? תארו לכם מה זה יעשה רק לעולם העסקים...

ואם כבר פנטזיה, אז תרשו להיסחף ולדמיין את השלב הבא של השירות הזה, (בעקות שירותים כמו "מיפוי קולי" של גוגל), ולדמיין שיהיה גם שירות הקראה אוטומטי, שיקרא בקול רם את המילים המתורגמות משפת המקור. ככה, בסופו של דבר נוכל לדבר עם כל אדם בעולם בשפה שלנו והוא יבין אותנו בשפה שלו. מי אמר "נקמת בבל" ולא קיבל?

וידאו בתיבת הצ'אט במסנג'ר בדומה לאתרים כמו פייסבוק, מוזר שלא ניתן עדין לצפות בקישורי יוטיוב ודומיו ישירות בתוך חלון המסנג'ר. כרגע לינקים נפתחים בדפדפן חיצוני וקוטעים את רצף השיחה.
ממשק חכם אך פשוט יכול לאפשר צפייה בסרטון, תוך כדי אפשרות להמשיך את ההתכתבות בלי שהסרטון ידחף במעלה הגלילה של הלוג.
אפשרות לבחור בין צפייה בחלון חיצוני וצפייה ישירה בחלון השיחה ישפרו את הדביקות פלאים.

מולטי יוזר וידאו צ'ט – שיחות ועידה הן כבר דבר שבשגרה, וגם שיחות וידאו ברשת. אבל עד היום כדי לקיים שיחת ועידה ויזואלית, יש צורך ללכת לאתרים ייעודיים (חלקם בתשלום) ולפעמים להוריד תוכנות ייעודיות שאין להרבה מהחברים שלכם (כמו OOVOO למשל).
גרסת מסנג'ר שתכלול גם את האפשרות לקיים ועידת וידאו, תשמח אותי מאוד.

Connect me "to go"

מיזוג רשימות – לכולנו יש רשימות אנשי קשר בכל האתרים והשירותים החברתיים ברשת. אחת הבעיות שנוצרת בעקבות ריבוי השירותים, הוא ריבוי רשימות.

כלומר: בכל פעם שנפתח שירות חברתי פופלארי, יש צורך לפתוח בו פרופיל אישי חדש ולהזמין את כל אנשי הקשר שלך באופן אישי (וזה כולל חיפוש שהוא לא תמיד מאוד נוח בתוך האתר עצמו).

עכשיו תארו לכם שהיתה רשימה אחת. כלומר שהיה שירות שנותן לנו בעצם למזג את אנשי הקשר שלנו מכל השירותים השונים (גוגל, פייסבוק, יוטיוב וכו'...) ולקחת אותם איתנו באופן אוטומטי בכל אתר חברתי חדש שאנחנו מצטרפים אליו. נכון שזה היה יותר נוח?

שירותים כמו open id מנסים להילחם בריבוי המשתמשים והסיסמאות שיש לנו לאתרים שונים, אז למה – אם אנחנו כבר שם, לא נייצר פרופיל אחד שכולל רשימת חברים אחת שפשוט באה אחרינו לכל מקום?

וזו באמת המגמה, וכך היא מתחילה לגלות את פניה: השירותים google connect ו- facebook connect כבר מאפשרים לייבא אפליקציות חברתיות לאתרים חיצוניים. למשל: אפשרות תגובה בבלוג בעזרת משתמש פייסבוק או שילוב כלי המציג את המנויים על הבלוג מתוך משתמש גוגל.

(שימו לב שגוגל כבר מזמן הפנימו את זה וכפלטפורמה רב שימושית, הם מאפשרים לך לפעול בכל השירותים שלהם עם אותו שם משתמש, ועם אותה רשימת אנשי קשר. שירותים כמו פיקאסה, ג'ימייל ו"מסמכים" של גוגל מסונכרנים באופן מאוד נוח).

אני למשל, כבר שילבתי בבלוג שלי את האפליקציה של גוגל קונקט, והייתי משלב גם את זאת של פייסבוק (רק שהיא כנראה לא לרמת ההבנה שלי בתכנות), אבל זאת בדיוק הנקודה: למה אני צריך לבחור אפליקציה אחת או לשים אפליקציה כפולה של חברים?

אגב בקטן, שיתוף פעולה בין גוגל לפייסבוק כבר קיים – דרך תוסף לדפדפן פיירפוקס שנקרא
XOOPIT, בו אני יכול לראות בכל שיחת מיילים את תמונת הפרופיל ושורת הסטטוס בפייסבוק של מי ששלח את המייל (בתנאי כמובן שלי ולו יש פייסבוק).

אז ביקום האוטופי שלי, רשימת חברים משולבת בין אנשי הקשר שלי בגוגל ואנשי הקשר שלי בפייסבוק (ו...linked-in , וקפה דה מרקר וMSN מסנג'ר ו...) בעצם תחסוך לי הרבה בלגן של יבוא ויצוא רשימות, שמירה על רשימת חברים רלוונטית ואקטואלית כל הזמן (כמה חברים "מתים" יש לכם במסנג'ר למשל...?) והכי חשוב – עדכניות.

לולא התחרות הקשה בין מייקרוסופט לגוגל, הייתי מעז לחלום שגם הרשימה הזאת (אנשי windows live ו-msn messenger) תשתלב לתוך הפנטזיה ותהפוך לשילוש הקדוש של "רשימות החברים"

אתם בטח חושבים לעצמכם שלא תרצו את כל אנשי הקשר שלכם בכל מקום ברשת בגלל אופיים השונה של השירותים – ואתם צודקים, אבל בפנטזיה האוטופית שלי, הגדרות הפרטיות מטפלים בכל זה בקלות.

נכון להיום, ישנן תוכנות כמו טריליאן, פרינג ודיגסבי שמאפשרות אינטגרציה בין שירותי IM שונים ועדכוני טוויטר ו-RSS, זה הדבר הכי קרוב לריכוז אנשי הקשר שלך במקום אחד, אבל עדיין – הרשימה הזאת נמצאת לרוב על תוכנה במחשב ספציפי, וגם אם ניתן להתחבר לשירות דרך דפדפן – הוא עדיין לא מאפשר אינטגרציה חברתית אמיתית אלא רק שילוב של תצוגת פעילות מקובצת במקום אחד.

חיברות הדפדפן

בימים שבהם cloud server technology היא ה-דבר, גולשים יצטרכו פחות ופחות להתקין תוכנות עזר על המחשב ויוכלו לבצע את הכל מהדפדפן.
הדפדפן לעומת זאת, הופך להיות משהו מאוד חיוני, והחברה שתציע את הדפדפן האולטימטיבי מבחינת התאמתו לאופי הגלישה והשימוש ברשת, תהיה החברה עם הדפדפן הפופלארי ביותר.

אחת מן המגמות בדפדפנים החדשים והמתקדמים (כל דבר שהוא לא explorer), היא הוספת אפליקציות חיצוניות להקלת השימוש. חלק גדול מן האפליקציות הוא חברתי: קורא RSS, תוסף להעלאת קבצים לאתרים חברתיים, תוספי עדכון של רשתות חברתיות ספציפיות והכי: אפליקציות של sharing קל, זמין ונוח.

FLOCK הוא פרוייקט שלקח על עצמו לחברת את הדפדפן ולהתאים אותו במיוחד לצרכים השיתופיים של הגולשים. החברה התחילה לעבוד עם מוזילה (האימא של פיירפוקס), אך לאחרונה ערכה שינוי ועברה לעבוד עם גוגל כרום (בטענה שהדברים עם מוזילה פשוט לא זזו).

העובדה שגוגל זיהו את הצורך החברתי במגמות השימוש בדפדפן, וההתקרבות העתידית של גוגל ושירותים חברתיים אינטרנטיים נוספים בעקבות זאת, מעודדת אותי להאמין שהקשר המיזוגי שאני מפנטז עליו (אם לא עסקית אז לפחות מבחינת שימושיות הגולש), יותר קרוב ממה שאנשים נוטים לחשוב.


4 תגובות:

  1. אולי אני פרנואיד, אבל ריכוזיות של מידע מפחידה אותי מכמה סיבות.
    מי מרכז את כל המידע הזה? האם אני כאדם פרטי יכול לסמוך על גוגל,שהיא חברה למטרות רווח לכל דבר שלא תעשה שימוש במידע שלי? ניקח דוגמא, קיים כיום פרויקט לריכוז כל המידע הרפואי של אדם המקום אחד, שיקל מאוד על התנהלות מול גופים רפואיים של האדם הבודד. עכשיו ניקח את זה צעד קדימה, ונכליל בתוך "המשתמש" את כל המידע שלך, החברים, הקשרים, האתרים, מידע רפואי, חשבון ה-paypal היסטוריית הבנק שלך, בקיצור "תיק" המכיל את כל המידע עליך במקום ריכוזי אחד. נכון,זה יעשה את חיי המשתמש קלים מאוד, אבל, מי שומר על המידע? מה ימנע מחברה זו או אחרת לנצל את הידע עלי? לדוגמא (קיצונית נכון לעכשיו, אבל מי יודע?) - אני מעוניין להצטרף לקופת חולים חדשה, הפקיד שולף ממאגר המידע שיש להם (באדיבות גוגל) את המידע עלי ורואה שיש לי חבר בפייסבוק שבהיסטוריה הרפואית שלו יש עבר של מחלה מסוימת, ובאדיבות המידע הפלילי (גם המשטרה כאן, אמרנו?) ששי לו הרשעה של זיוף מסמכים. הפקיד יעשה אחד ועוד אחד, ויעלה לעצמו את החשד שאולי אני וחברי מנסים לרמות אותם, וידחה את בקשת ההצטרפות שלי.
    נשמע מופרח? אולי קיום, אבל לעניות דעתי ריכוזיות מידע אישי תוביל בסופו של דבר למצב הזה.
    דאגה שניה היא אבטחת המידע, כבר קיום "גניבת זהות " identity theft היא פשע שקיים. תארו לכם מה יקרה אם כל המידע עלי יהיה מרוכז במקום אחד ויגיע לידיים פליליות כאלו. לך תוכיח אח"כ שאין לך אחות.

    השבמחק
  2. הי איתי, תודה על התגובה.

    אני מבין את החשש אבל נראה לי שיש כאן קצת הסחפות.

    קודם כל, הגדרות פרטיות בכל מצב גורמות למידע עליך להיות זמין יותר או פחות לבחירתך.

    דבר שני, המידע הקריטי עליך (כמו היסטוריה רפואית) כבר קיים במאגרי מחשבים ונגיש לכל מי שרק יש לו טיפה ידע או נחישות להשיג אותו (כולל צו בית משפט שיכול לחייב גופים למסור אותו).

    יש לך מושג כמה מידע עליך מחזיקה החברה הסלולארית שאתה מדבר ומסתמס דרכה? היא יודעת לא רק "מה" היא גם יודעת "איפה" ו"מתי" ו"עם מי" ו"כמה". וזאת סתם דוגמא...

    לעמוד בפני הקדמה רק מפני שאתה מפחד מפשע שקיים כבר שנים קודם לכן, נשמע לי לא תקין.
    הפחד מתקלות לא יכול לעצור את הקדמה, אחרת המין האנושי היה דורך במקום. לא?

    השבמחק
  3. שכחת איפה אני עובד? אני יודע בדיוק איזה מידע זמין מהסלולאר, ואני יודע גם כמה זה פרוץ, למרות שלכאורה זה מוגדר כסודי/מוגן/מה לא.
    הקלות שבה יכול כל מתכנת זוטר אצלנו/חברות הסלולאר להגיע לכל מידע שקשור בנייד (כולל מיקומך, עם מי דיברת, ואפילו אילו מקשים הקלדת בשעה שהשתמשת במערכות אוטומטיות), לא גורמת לי להרגיש יותר בטוח, בטח שלא כאשר כל זה ישכון תחת מטרייה אחת.
    אי אפשר לעצור את הקידמה, אבל אפשר לחשוב טוב טוב לאן רוצים ללכת איתה.

    השבמחק
  4. איזה מזל שיש את הבלוגים שלך מייקל. ככה אני מתעדכן על תוכנות שלא יוצא לי להכיר. כדרכי הידועה, אני כנראה פשוט אמתין עד שהחזון שלך ירקום עור וגידים ואז אתקין תוכנת-על יציבה ופופולרית כזאת. בינתיים אני משחק להנאתי עם הטראנסלייטורים השווים :)

    לגבי פאראנויה, כתבה שקראתי הבוקר:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3697751,00.html

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית