מאי 29, 2008

מאי 18, 2008

הישרדות עונה 1 - מי באמת לקח את הגמר הגדול

אני יודע שכולם מדברים על זה, אבל לא יכולתי להתאפק ואני רוצה גם.

לא, לא מדובר על הגראד באשקלון, או אפילו על רעידת האדמה בחבל סצ'ואן... אני מדבר על הדברים החשובים באמת: הגמר הגדול של הישרדות.

אם התוצאות אתמול הפתיעו אתכם, וגם אם לא – אתם מוזמנים לקבל את הניתוח המלא שלי למה כרגע נראה כמו משחק השח-מט המבריק של השנה.

אם פספסתם את הגמר, או שבא לכם להיזכר, קבלו את הגמר – גרסת האסמסים
(לחצו כאן),
שכתבה גלית לובצקי (חברה טובה ושורדת אמיתית לא קטנה בזכות עצמה) לאחותה המטיילת בארגנטינה.

אם אתם בקטע של מהלכים תקשורתיים מעניינים – תמשיכו לקורא:

-=-=-=-=-=-=-=-

אני לא מתכוון להתנצל בפני אף אחד על זה שהתמכרתי להישרדות בגרסה הישראלית. לא אכפת לי להיות חלק מהמיינסטרים וכל השערוריות וה"חשיפות" שהתרחשו במהלך העונה הסוערת רק עשו לי את זה רק יותר מעניין.

אז רגע לפני שאתם משליכים את "הישרדות" לתהום הנשייה, אתם מוזמנים לקבל את שני הסנט שלי לגבי התוצאה "המפתיעה" בגמר הגדול אתמול בערב.

כשחושבים על זה בצורה הגיונית, לא היתה יכולה להיות תוצאה אחרת. את זה כמובן ניתן היה להבין רק אם היו לך את מלוא הנתונים, ולא רק את אלה שסיפקה התוכנית הרשמית לקהל שלה.

תראו:

המושבעים, רובם המכריע חברי שבט סבאנה לשעבר, ישבו ביציע ממורמרים. הם ישבו ממורמרים לא רק על העובדה שהפסידו במשחק, אלא גם בגלל התערבותה הבוטה של ההפקה לטובת האנשים שלדעתה החזיקו את הרייטינג ברמה מספקת.

לכל חברי שבט סבאנה הראויים כאב לראות את ההפקה מגנה על דן מנו ומעקמת את החוקים בשבילו פעם אחר פעם.

השינאה שלהם את דן אינה מפתיעה. דן היה יהיר ומלוכלך לאורך כל התוכנית ולא טרח להסתיר זאת.

עידן קפון (שבלע אתמול כנראה גלולה גדולה מידי של הסופרנוס לפני התוכנית) הבטיח למנו את ניקמתו, ונראה שהצליח לקיים את ההבטחה בכך שמנו לא קיבל אפילו קול אחד לרפואה.

האם זה היה במקרה?

אסטרטגים כמו דן מנו לא מגיעים לאן שהגיעו רק בשביל שדגי רקק כמו עידן קפון יסגרו איתם חשבון בגמר. דן מנו הוא בחור מבריק. מהיום הראשון הוא משחרר הצהרות נפוחות לתקשורת על כך שבא לזכות בהישרדות ולקחת אותה בהליכה.

רוצים את התיאוריה שלי? דן מנו לא בא לזכות בהישרדות, כי דן מנו משחק במשחק הרבה יותר גדול. דן מנו משחק את המשחק האמיתי, זה של החיים. לא מעניין אותו המיליון המסכן הזה והג'יפ ואפילו לא התואר "השורד האחרון". לא לא.

דן מנו הגיע כדי להיצרב לנו בתודעה בתור בחור מבריק, תחמן וכזה שיכול לעשות שעורים ברטוריקה אפילו לאליל שלו ביבי נתניהו.

אנשים כמו דן מנו לא עושים טעויות מפגרות כמו "לרצוח את קוריצה", ולא אומרים בטעות "ג'יברו לנצח" מול חבורת המושבעיי סבאנה הממורמרת, רגע לפני הצבעתם הגורלית.

לא חברים. דן מנו ידע שאסור לו לנצח בתוכנית. אסור.

במשחק השח-מט שמנו משחק, הוא ידע שאם יזכה ב"הישרדות", הציבור לעולם לא יסלח לו על זה. לא באמת... לא מול נועם "הטהור". הוא ידע שאם הוא יזכה בזכות השקרים והתחמונים הוא ייזכר לנצח בתור זה שעשה את זה מלוכלך.

לעומת זאת, עכשיו כשדן מנו הפסיד (ועוד לנעמה), הציבור יכול לסלוח לו ולעבור הלאה.

תחשבו על זה רגע בהיגיון, לא היה אתמול אף אחד שלא אמר בלב את ה"מגיע לו שהוא הפסיד" הקטן הזה...

אז עכשיו דן מנו יכול לנשום לרווחה. נשאר לו רק לקבל בפנים קצת מהחרא של התיקשורת, שתאכיל אותו את היהירות המחושבת שלו בכפיית, ואז הוא יכול להתפנות לדברים החשובים באמת. הכל חלק מהתוכנית. דן מנו יקבל את הכאפה שלו מהתיקשורת, ירד למחתרת לתקופת רגיעה, ואז יחזור לעין הציבור "בוגר יותר", רגוע יותר וכמובן שנקי יותר – אחרי ששילם על ה"טעויות" שעשה בהישרדות בכך שלא זכה בגמר הגדול.

כן חברים, דן מנו הוא גאון. גאון אמיתי. גאון עם ביצים כמו שלא ראינו כאן במדינה הזאת הרבה מאוד זמן.

אם הוא לא היה עושה את מה שעשה רק כדי לקדם את עצמו, הייתי אומר שאולי למדינה הזאת יש מזל, אבל לצערי כלום לא ישכנע אותי שמנו פעל מתוך אידיאלים. הוא פעל אך ורק כדי לקדם את עצמו. כן אימא מנו, את יכולה להיות גאה, הילד שלך הולך להראות לכל המדינה מאיפה משתינה ספינת התענוגות, והוא הולך לעשות את זה הרבה מעבר לגבולותיה של תוכנית ריאליטי.

עכשיו בואו נראה מה קרה לנועם:

הטרזן החתיך, או אם להתלות באילנות גבוהים כמו "רייטינג" – "הגבר הסקסי ביותר בעולם", נראה אתמול כמו ילד מבוהל ומבולבל שהוריו לקחו אותו לקרקס ואז זרקו אותו ישירות לכלוב האריות.

כולנו היינו בטוחים שנועם הולך לזכות. אפילו נועם עצמו. עד כדי כך שהוא הטיס את אחיו מאוסטרליה כדי להיות שם בשבילו ברגע הגורלי.

אבל למושבעים של סבאנה היתה תוכנית אחרת. מבחינתם נועם לא שיחק את המשחק שהם שיחקו. אמנם הוא נשאר נאמן לעצמו ולא התלכלך, אך הוא עשה זאת ב"מעבדת המחשבות" שעל "אי המתים".

המושבעים לא באמת יכלו להעריך את נועם על הישגיו במשחק, מפני שהם יודעים שהוא לא באמת שיחק אותו... נועם שרד הרבה יותר מידי זמן על אי המתים, והמושבעים לא יכלו שלא להבחין באתגרים המוטים שסיפקה לו ההפקה מול כל אחד ואחת מהם. (שלא לדבר על כך שעל פי הכתבה בידיעות, הם גם בטח יודעים שהוא לא שרד שם לבד, קיבל יותר אוכל ותנאים טובים יותר מכל האחרים...)

השינאה של מושיק לנועם אתמול בזמן השידור החי היתה תמוהה ולא ברורה למי שעקב רק אחרי ההתנהלות הרשמית של התוכנית. לכאורה, נועם ומושיק מעולם לא התנגשו מבחינה אידיאולוגית – אבל מושיק טען אתמול בשידור חי שנועם שיקר לו, והקהל בבית לא יכול היה שלא לתהות למה.

אז אני אנסה לנחש על פי נתונים משלימים: בכתבה הגדולה והחושפנית שהתפרסמה בידיעות, נאמר שמושיק מחה על הדחתו המוקדמת מידי וסרב להתחרות בנועם על אי המתים. ההפקה שכנעה את מושיק באמצעים מרחיקי לכת (כמו מלון חמישה כוכבים והיותו ראשון המושבעים) לקיים קרב מזויף ומכור מראש מול נועם באי המתים, ובסוף, כשנענה לכל התנאים, מושיק הסכים ועשה זאת.

מה שמר ליפץ לא חשב, הוא שהמידע הזה יתגלגל החוצה... מפני שעד ליום בו התפרסמה הכתבה, מושיק היה מבחינתי התגלמות אידיאלית לגבר הישראלי שבאמת ראוי להיות מודל לחיקוי. עבר לי. (ואל תחשבו שאני מאמין לכל מילה שאני קורא בעיתון או רואה בטלוויזיה, כאן אני סתם משתעשע בתיאוריות).

אז למושיק היה מטען על נועם, ולעידן קפון היו מטענים על מר מנו, וכך קרה שמי שהרוויחה מן ההפקר היתה דווקא נעמונת.

גילוי ראוי הוא שאני תמכתי בנעמה מהרגע הראשון ואפילו הצבעתי לה ב-SMS (יעידו חברי ההמומים – "מה? אתה הולך לתת להם לקחת ממך כסף!?)

לדעתי לנעמה באמת מגיע התואר "השורדת האחרונה". היא עשתה לי את התוכנית. בפעם הראשונה שראיתי אותה נואמת למצלמה התאהבתי בה. היא ספקה לי את הסחורה. היא לא הגיעה יהירה ומתנשאת, היא לא הגיעה עם נתונים פיזיים מרשימים, היא לא הגיעה עם תוכנית ביצ'ית אבל היא הגיעה עם הכלי שאני באופן אישי הכי מעריך: כריזמה בכמות מטורפת.

נעמה שרפה את המצלמה מהרגע שזו כוונה אליה וידעה לגרום לקהל בבית להאמין שההישרדות היא באמת אתגר קשה שדורש מאמציי על, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית.

לעבור את הישרדות עם נעמה היה מרגש, מתסכל, מכעיס, מדכא, מעצבן – וכל מה שצריך. נעמה היא החוויה האמיתית של הישרדות, ומשחק או לא משחק – התערבות או לא התערבות, בשוק הזה של בידור – נעמה היא הכלי האולטימטיבי לספק את התוצר הסופי: "הרייטינג".

אני שמח שנעמה זכתה, ואני מקווה שהיא תשכיל לעשות עם התואר והכסף את הבחירות הנכונות כדי להישאר בתודעה הציבורית לפחות עוד קצת (לא, לא נמאס לי ממנה).

אני חושב שנועם יתפייד ראשון, כמו שהוא אמר בעצמו, הוא לא איש של מילים – ובימנו זה לא מספיק להיות חתיך בשביל לשרוד בתודעה הציבורית לאורך זמן. אחרי שיעשה שניים שלושה קמפיינים הוא יפנה את מקומו לחתיך התורן הבא.

נעמה תשרוד בביצה אם היא תפעיל שקולים נכונים. זה הזמן לעזוב את תחום הקוסמטיקה ולקבל תפקיד אורח בסדרת דרמה איכותית או אפילו (רחמנה לצלן) בסרט קולנוע ישראלי איכותי.

נעמה צריכה לעשות את המעבר ל"שחקנית / אשת תקשורת", אבל היא צריכה להיזהר שהשתן לא יעלה לה לראש, כי באותה מהירות שהציבור התאהב בה, כך הוא ישליך אותה בחזרה לאי המתים.

ודן מנו... דן מנו עוד יעשה בית ספר לכולנו. חכו ותראו.

זהו, אפשר לסגור את הבקבוק הזה ולהשליך אותו לים. לפחות עד העונה הבאה.

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית